Väderprognos för 5 dagar

söndag 11 september 2011

God söndagsförmiddag på er vänner!

 

yg1

Idag händer det som är lite ovanligt. Maken har redan åkt hem för en liten stund sedan. Vår snälla granne gav honom skjuts. Han kom och frågade lite förläget om maken ville åka, fast det var så tidigt. Han brukar ju inte åka förrän på eftermiddan. Vist skulle han det, han slipper den dryga 2 km långa promenaden till bussen. Jag får finna mig i att han kom iväg tidigare. Så här fick han med sig min stora tvättpåse också. Vilket är jättebra. Tvätt är tungt att släpa på. Nu slapp han det.

Vi började dagen med frukost, för maken blev det hotellfrukost med ägg och bacon och jag åt min vanliga med rostad bröd. Idag valde jag mitt favorit thé, Söderblandningen, eller Söderns Höjder som den kallas i vår affär. Friskt fruktig och blommig. Jag blir glad av smaken av den. Den kan drickas under hela dagen, gott.

Röd ros Kaffekopp Röd ros

Jag har lagt lövtunna äppelskivor av våra mognande äpplen på tork för att smaksätta thé med i vinter. Jättegott. Torkad frukt och rosenblad är utmärkt smaksättning. Violer, lavendel är också gott. Liksom körsbär och körsbärsblom. För att inte tala om svartvinbärsblad. Det kan man koka saft av också, inte bara använda bären.

Röd ros Kaffekopp Röd ros

Förresten, när jag kokar svartvinbärssaft och saften har runnit av gör jag sylt av fruktresterna. Mums till våfflor och pannkakor bland annat. Det lärde min svärmor mig att göra. Det gjordes i hennes föräldrahem, de kastade inget som gick att äta och fruktresterna blev till god sylt. Jag minns att hon berättade att de blandade smöret med lika mycket margarin när hon var ung, för att bre på mackorna. På det sättet kunde de spara pengar. Jag tycker inte om smörsmaken och använder smör bara i bakning och stekning, vi äter Lätta på mackan och innan den fanns åt vi Flora. De smakar inte så mycket smör som andra bordsmargariner.

Mobiltelefon Dator Mobiltelefon

Jag gav maken ett minneskort med nya böcker. Jag samlade ett gäng som jag vet att han kommer att gilla. En del deckare, Patrik Sjöbergs biografi och några roliga romaner av Arto Paasilinna. Tänk att 17 ljudböcker fick plats på 8 GB. Det är otroligt egentligen. De är ju så pyttesmå, knappt en kvadratcentimeter. Jag undrar vad de som uppfann datorer då för länge sedan skulle tycka om dess utveckling genom åren. De allra första kunde ju bara räkna och var jättestora! Jaja, det är utveckling!

Skola Kaffekopp Skola

Jag har inga direkta planer för dagen, jag tar den som den kommer. En hel del bus med Smulan och Amanda är ju ett av de måsten som vi alla blir glada av. Just nu sitter Amanda och tvättar Smulans öron i soffan. De är så gulliga tillsammans. Oftast är det ju tvärt om, Smulan tvättar Amanda. Nu verkar det om att Smulan vill hålla för öronen Skrattar, hon har ledsnat lite på Amandas omsorger. Lika bra att hon fortsätter och tvättar sig själv innan hon rullar ihop sig bredvid Smulan och sover.

 

Vi önskar er alla en fin söndag!

Söndag 04 /Julia

6 kommentarer:

  1. hej och godmorgon!
    tack för ditt fina inlägg,pip rodnade i tassen!
    här hände det grejer imorse,men mer om det i nästa inlägg,dagen får gå först,skriver inläget ikväll...så nu blev ni nyfikna va?
    /tass PIP OCH MURRE

    SvaraRadera
  2. Tjingeling !
    Så bra att er husse fick skjuts av grannen även om det nu betydde tidigare avfärd än vanligt.
    Här har vi också haft lite lyxigare frukost idag , stekt ägg men inget bacon :)
    Matte säger att det är gott med saft gjord på Svartvinbärsblad , det brukar visst hennes faster göra.
    Mmm det är helt otroligt så mycket det numera får plats i ett litet USB-minne eller annat minneskort.
    Den första datorn var väl stor som minst ett rum eller två ?!
    Fortsatt trevlig söndag !

    SvaraRadera
  3. Blev lite kort söndag med husse då, men det är klart att det är skönt att få skjuts. Tänk vad mycket det har hänt med tekniken de sista åren, fantastiskt. Hoppas att ni har en bra dag.Nosbuff

    SvaraRadera
  4. Så skönt för maken att han fick åka trots att det nu blev tidigare än vanligt han gav sig iväg.
    Så gulligt av katterna att tvätta varandra, jag älskar också att tvätta öron och kunde tvättat bägge jamisarnas om de tillåtit det, hihi!

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  5. Trist att husse fick åka lite tidigare men skönt för honom att slippa gå långt.

    Tänkte på det att frågan är om inte minnseskort och annat kommer att bli mycket mindre i framtiden. 2010 års nobelpris gick b.la. till de som upptäckt/uppfann Grafen. Ett supertunt material med massor av användbara egenskaper. Vi har nog bara sett början på den digitala utvecklingen. Spännande.

    Nosgos

    SvaraRadera
  6. Smaksatta teer är jättegoda. Särskilt gillar jag fruktsmaker, men även Earl Grey. Den är alltid ett stående inslag i skafferiet. Skönt för maken att få skjuts. Så fort man måste bära på något, och det spelar inte så stor roll hur lätt det är från början, så blir två km ett jätteavstånd. Kram från Stationskattmatte.

    SvaraRadera