Väderprognos för 5 dagar

torsdag 5 april 2012

Hej soliga skärtorsdag!

 

glimpskhare4zk

Det är soligt, men kallt. Termometern visar +4,6 nu i alla fall mot –2,3 grader vid 7-tiden. Himlen är klarblå i alla fall.

katte013

Jag är inne på den sista och

Hungerspelen

avslutande boken om Hungerspelens trilogi.

collins-suzanne-revolt

Revolt.

Den är lika gastkramande som de två första! Jag undrar så mycket hur det hela slutar.

Det är en skrämmande framtidsvärld de lever i. En värld där de vanliga människorna i de tolv olika distrikten nästan inte betyder något, bara vad de producerar och sänder till Huvudstaden. En värld där det inte finns jobb, ingen mat att köpa för de pengar de fattiga inte har. En värld där det idkas byteshandel med det mesta.

Det är nästan bara dom i Huvudstaden som lever gott, äter sig mätta och kan köpa allt de vill mellan himmel och jord! Det är dom som har bestämt att offra 23 ungdomar av 24 från de tolv andra distrikten varje år i Hungerspelen. Ett “straff” för distrikten för en misslyckad revolution för länge sedan, för att hålla folket i schack.

En flicka och en pojke mellan 12 och 18 år som “lottas” fram och får tävla mot varandra på liv och död från varje distrikt. De olika distrikten har självklart olika status sinsemellan. De med lägst nummer är rikast och inga barn/ungdomar från Huvudstaden deltar. Jag behöver väl inte påpeka att huvudpersonerna kommer från den fattigaste och oansenligaste distrikt 12.

Dessa tre böcker kommer maken att gilla också. Jag lär få lyssna på dem alla tre i helgen igen. Vilket jag absolut inte har nåt emot. Tvärt om, nu kommer jag ha en chans att uppfatta alla politiska nyanser i berättelsen och de är många.

Dagen kommer säkert att gå fort. Jag har börjat dagen med de jobb som jag ville ha klart tills maken kommer. Jag har dammat, sopat golvet och diskbänken är ren från disk. Så jag kan ägna mig åt min spännande bok med gott samvete.

Ha en solig och fin början på Påskhelgen!

glapadisaanitext1 /Julia

7 kommentarer:

  1. Vilken tur att ni hörde av er. Mattekraken hittade inte startsidan och när hon skulle länka er, ja ni kan ju tänka er...Men nu är det ordnat.
    Så kul att träffa nya kompisar!

    Matte blev väldigt intresserad av böckerna. Finns dom på bibblan, undrar hon?

    Glad påsk!

    SvaraRadera
  2. Jamars GLAD påsk till er alla oxå
    Här är vi hemma hela helgen, mjau

    Tass tass

    SvaraRadera
  3. Önskar er alla en härlig påsk med litet extragodis i påskäggen!

    SvaraRadera
  4. Glad Påsk till er också!
    Det verkar vara en spännande bokserie, matte får nog kolla upp den nån gång.

    Ha en skön ledighet tillsammans!

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera