Väderprognos för 5 dagar

fredag 7 september 2012

Äntligen fredag!

 

0094_thumb[1]

Grått, blåsigt och svalt. Termometern visar 11,8 grader bara. Vi har sett solen, men det är mycket moln på himlen.

Det regnade lite inatt. Jag hörde smattret på taket.  Jag hoppas bara att det blir fint väder i helgen. Visserligen har vi många deckargåtor med Poirot kvar att se om, men det vore kul att kunna gå ut en sväng utan att bli blöt! Bara att kunna få välja, skulle kännas trevligt.

Förhoppningsvis slipper maken regn under sin promenad från bussen när han kommer. Förra veckan blev han blöt in på bara skinnet i ösregnet, stackarn.

Jag har bara en uppgift idag. Jag ska fixa pizza deg i bakmaskinen tills maken kommer. Sås gjorde jag igår kväll och den har stått och gottat till sig i kylen sen dess.

Pizza såsen, som är rätt så neutral i smaken till en början början, är en bra grund till pasta sås också. Jag spar på oregano med mera i halva satsen just med tanke på att använda till ris eller pasta, den halvan av såsen är redan i frysen i portioner.

Resten är kryddad för pizza. Till en pizza behövs ju bara några matskedar av såsen och resten räcker två gånger till. Vi gillar inte om det är för mycket sås på pizzan, den måste smaka mer än bara tomatsås.

När jag fryser det som blir kvar har jag små burkar som är väl märkta, själva såsen ser ju nästan likadan ut i fryst form och den neutrala är bättre till ris och pasta och kan kryddas med just de kryddor, som jag är sugen på och har hemma just den dagen. Plus att jag har i kött eller fisk och massor av grönsaker beroende på vad som finns i kyl och frys.

Dagen kommer jag att fördriva med lite Facebook, några bloggar, lite korsord och en bra bok att lyssna på. Jag har fått tips på fler vampyrböcker, bland annat Anne Rice bokserie från 70-80 talet, De börjar med En Vampyrs Bekännelser och har fyra volymer till. Jag har inte läst dem (heller). Kan ju kanske vara kul. Vem vet. Jag har hittat dem på TPB i alla fall. Jag får se om jag laddar ner dem eller ej.

Ha en fin avslutning på veckan!

00040 /Julia

14 kommentarer:

  1. Mums,pizza gilla vi också. Den blir godast då man gör den själv.
    De böckerna ska jag kolla upp på datorn,har aldrig hört hennes namn,Rice.

    ha en bra helg och hälsa maken ......kram från oss alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du kanske har hört talas o "En vampyrs bekännelser". Den ska vara ganska välkänd, tydligen.

      Radera
  2. Låter som om du är förberedd på en trevlig helg. Pizza är gott, särskilt om den är hemgjord!

    SvaraRadera
  3. Pizza är otroligt gott! Kram och trevlig helg ♥

    SvaraRadera
  4. Mmmm, vad gott med hemmagjord pizza, det är bäst tycker vi också.
    Verkar som om vi har samma typ av väder som ni, regnade i morse och sen har det blåst hela dagen, isch!
    Matte har inte läst den boken "en vampyrs bekännelser" men hon har den och filmen har hon sett fär länge sen!
    En del kändisar i den, Ton Cruise, Brad Pitt, Antonio Banderas mfl.
    Hoppas att vi alla får fint helgväder eller i alla fall inget regn och blåst.
    Trevlig helg!

    Kramizar & Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen... Tom Cruise... Det måste vi kika på... *fniss*
      Tack för tipset!!!

      Radera
  5. Hoppas det blir uppehåll i alla fall så ni kan gå ut en sväng om ni vill. Hemgjord pizza är riktigt gott och det är ju så bra att man kan välja just det man är sugen på att ha på den. Hoppas att ni har en skön kväll.Nosbuff

    SvaraRadera
  6. Jag har alla böckerna i hennes vampyrserie, gillar dem skarpt! Men vad är TPB? God helg!

    SvaraRadera
  7. Hej och välkommen till min blogg. Kul att du hälsar på.
    Det är alltid roligt att få nya besökare.
    Jag hoppas att du kommer tillbaka igen :)

    TPB är Tal- och Punkskrifts- Biblioteket på nätet som jag har tillgång till genom mitt vanliga bibliotek.

    SvaraRadera
  8. Tack så jättemycket för grattiset och ditt inlägg.
    Visst är det härligt att det är helg för då kan vi sova längre.

    Vovisar Affi

    SvaraRadera