Väderprognos för 5 dagar

söndag 21 september 2014

Ingen bra början på söndagen :(

 

Söndag 03

Vi har sovit jättegott inatt, Amanda och jag! Värmemadrassen hade jag bara på en liten stund innan jag la mig och sen var den avstängd under hela natten. Flanell bäddsättet var jättevarmt och mysigt att ligga under. Det tyckte Amanda också, hon kröp under och gottade ner sig bredvid mig, som hon oftast gör på nätterna. Någon extra fleecepläd behövdes inte alls, vem behöver det när man har ett levande värmekälla i sängen Ler.

Mitt bekymmer började med att vår gamla trogna vattenkokare gav upp efter gårdagens frukost. Vi använde den inte någon mer gång igår. Så det kom som en fullständig överraskning. Den fungerade utmärkt igår, men i morse ville den bara inte koka vårt tevatten. Jag fick plocka fram en kastrull och koka vattnet på spisen, som man gjorde förr. Inte bra alls för det drar mer energi och dessutom är det svårare för mig att hälla ur kastrull än vattenkokaren.

Jag kan bara inte hålla på såhär i en hel vecka! Maken fick plocka fram vår drygt 20-år gamla kaffebryggare, som förhoppningsvis fortfarande fungerar och det gör den!!!

Han måste köpa en ny vattenkokare helt enkelt nästa vecka. Vi måste klämma in den också i vår ganska strama budget för denna månad. Vi har haft mer utgifter än på länge på grund av mina vårdkostnader i flera månader. Den sista räkningen från Magnolian kom i förra veckan. Priset per dygn är högre för korttidshem än när man ligger på sjukhus.

Jag gick ut på nätet för att se utbudet Förvirrad… Det finns sjutti-elva sorter av vattenkokare i alla prisklasser. Från 99:-, för de enklaste och billigaste av plast, till dryga tusenlappen för de riktigt dyra märkes varianterna. Jag ger 17 i om det står Ferrari, OBH-Nordica eller nåt annat på den, bara den fungerar bra, rymmer minst 1,5 liter vatten och sladden räcker till uttaget. Nu är det helst en sån om vi har haft som jag vill ha. Den är köpt på ICA för runt 250:-, om jag inte minns helt fel, för 3-4 år sedan. Hoppas att den sorten finns kvar, för vi har ganska gott om matpengar på vårt ICA-konto. Det skulle inte kännas lika mycket, som om vi var tvungna att ta kontanter just nu.

Han ska titta i affären som han brukar handla i allra först. Annars har väl “Gubbdagis” ett stort urval i hygglig prisklasser av dem också. Vi måste bara ha en ny, men under veckan kommer jag att använda vår gamla kaffebryggare. Det gick ju bra innan vi hade nån vattenkokare, men den tar större plats och vi har ont om plats i kokvrån.

Idag har vi inget planerat. Maken åker ju i från oss på eftermiddan, som vanligt, och helger är över för denna gång.

Jag kommer att läsa och lyssna på musik, kanske lösa lite korsord också och allt återgår till vår vardag!

Ha en solig och skön söndag!

00011-1 /Julia

10 kommentarer:

  1. Det är så trist när ens saker slutar att fungera 😠, dels blir det kostsamt och sen blir det bara jobbigt under tiden.
    Hoppas verkligen ni hittar en som är bra och billig.

    Kramizar & Nospussar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör ju vi med. Jag hittade den jag vill ha på ICA-hemma's hemsida. Förhoppningsvis finns den i butiken också!

      Radera
  2. Knepigt det där att saker slutar fungera när man behöver dem som mest och när kassan dessutom är skral. Hoppas du/ni får tag på en vattenkokare till ett bra och överkomligt pris.
    Kurrelisvansvift & Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju alltid så att saker går sönder vid "fel" tidpunkt. Nåja, det fixar sig nog, speciellt om den finns på ICA fortfarande :)

      Radera
    2. Visst är det irriterande när saker slutar fungera utan förvarning! Det hände här hemma i somras när matte skulle renovera arbetsrummet och flyttade datorskärmen 10 meter, efter det var den stendöd.
      Hoppas maken får tag i den vattenkokaren som du vill ha.
      *nosbuffar*

      Radera
    3. Det hoppas jag med, den finns på icahemma.se i alla fall. Hoppas att den finns i butiken också.

      Radera
  3. Med allt detta regnande idag så kommer värmemadrassen väl till pass, blev ju höst med en gång! Trist med vattenkokaren, tur att ni är kluriga så ni har kommit på en lösning så länge! Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har Åskar på besök. Han har vart här sen kl 16 av och till: Mest till :(
      Tur att vi inte är åskrädda!
      Ja lösningen är ju bra och allt är bättre änatt jag måste koka vatten på spisen!!! :)

      Radera
  4. Märkligt det där med saker som helt plötsligt slutar att fungera !
    Min matte bakade våfflor en gång och rengjorde våffeljärnet och lade ner det i kattongen och sen när hon skulle använda det nästa gång så var det stendött !
    Mycket märkligt !!
    Hoppas att din make kan hitta en bra o billig vattenkokare på ICA !

    Tassklappar o Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom är sånna, våra apparater. Bara lägger av helt plötsligt och utan minsta anledning ;-)

      Radera