Väderprognos för 5 dagar

tisdag 21 oktober 2014

En mulen tisdag!

 

tuesdaycat

Jag har sovit dåligt, haft mycket konstiga mardrömmar om Amanda och hennes jakttroféer (talgoxen, som hon kom in med här om dan, blev till en jätte örn som åt upp Amanda utan att jag kunde förhindra kattastofen) och hade och har ont! Jag har precis tagit en extra värktablett av den receptbelagda snabbverkande sorten, hoppas att den hjälper lika snabbt som den brukar. Jag försöker att undvika dem, men det går inte att göra det idag Gråtande ansikte.

Jag tänker inte göra nåt speciellt idag. Tur att jag har grönsakssoppa med nudlar kvar att värma från igår! Att ställa kastrullen på spisen kräver inte nån energi direkt! Jag lyssnar på ännu en bok av Jan Guillou. Denna gången föll

tjuvarnas_marknad-jan_guillou-18944765-frnt (1)

mitt val på hans, i mitt tycke, roligaste bok! Tjuvarnas Marknad. Den har mycket av både humor och humör tycker jag. Jag har lyssnat färdigt på alla tio böckerna om Carl Gustaf Gilbert Hamilton (igen) och tyckte att det var lika bra att fortsätta med resten.

För enligt mig, hör ytterligare 5 böcker ihop med Hamilton serien och av dessa är allra först:

Ondskan, där Erik Ponti och bokens jag, blivande journalist, först dyker upp, det gör Pierre Tanguy, (plugghäst, rumskamrat, bäste vän och fegis), också.

Sedan kommer de tio böckerna om Carl Gustaf Gilbert Hamilton med diverse titlar, där Erik Ponti, som numera är journalist på Dagens Eko, dyker upp med jämna mellanrum, för att fortsätta med de 4 nyare som Guillou skrev mycket senare:

Tjuvarnas marknad 2004 (i den här berättelsen möter vi Pierre Tanguy igen, han som var rumskamrat med Erik på den otäcka internatskolan de gick på och de delade rum, liksom vi får stifta bekantskap med polisintendent Ewa Johnsén och blivande hustru till Pierre ). Nästa roman är:

Madame Terror 2006 (i denna bok är Brigadgeneral Mouna al Husseini från palestinska underrättelseväsendet med igen, som en av huvudfigurerna och som förekommer i flera av de tio original romanerna, fast då med lägre militär grad. Som följs av:

Fienden inom oss 2007 (här är Ewa befordrad till Polisöverintendent, gift med Pierre och har fått en dotter, Natalie, som är 4 år om jag inte minns fel) och till sist:

Men inte om det gäller din dotter 2008 (Efter tretton år i exil återvänder viceamiral Carl Gustaf Gilbert Hamilton till Sverige för att få resning i livstidsdomen. Genom sin gamle vän Erik Ponti hamnar han nu i ett nytt umgänge, där de närmaste vännerna är förre översten i Främlingslegionen, Pierre Tanguy, och hans fru polisöverintendent Ewa Tanguy. Både Hamilton och Tanguy är fullständigt övertygade om att de aldrig mer i livet kommer att lyfta ett finger när det gäller militära insatser utomlands. Men det nya behagliga, fridfulla livet vänds helt över ände den dag en familjekatastrof drabbar dem. Carl Hamilton använder alla sina gamla kunskaper som spionchef och Pierre mobiliserar vänner inom Främlingslegionen. Deras mål finns i Saudiarabien.). Boken avslutas med att Erik Ponti, som har fått sluta på Ekot efter att ha varit Hamiltons “hov reporter” ännu en gång , får i uppdrag att skriva Carl Gustaf Gilbert Hamiltons memoarer i just tio delar!!!

Jan Guillou knyter elegant samman romanerna om och med Polisöverintendent Ewa Johnsén-Tanguy och alla de andra karaktärerna i denna sista (?) bok om Carl Gustaf Gilbert Hamilton. Cirkeln är sluten med andra ord, fast vem vet…

Ni får förlåta bok-tjatet, men böcker är min passion, jag älskar Jan Guillous böcker och har nog läst de flesta av dem! Uppläsare för alla dom här böckerna jag räknade upp är Tomas Bolme, utom den första, Ondskan, för den läser Guillou själv! Bolme är helt suverän! Han har en mycket behaglig röst att lyssna till och det märks att han är skådespelare i botten. Han har 100-tals olika röster när han läser in böckerna.

Hoppas att ni har orkat läsa även dagens långa blogg. Jag tackar så mycket och niger vackert för det!

Ha en trevlig tisdag!

thankyou28 /Julia

8 kommentarer:

  1. Viken tur att det bara var en dröm och matte säger att såna "stressdrömmar" tar på krafterna och gör ofta att man vaknar stel, hon är brukar bli stel i axlar och rygg när hon haft såna drömmar.
    Matte håller med dig ang böcker men det vet du ju ;-)

    Kramizar & Nospussar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att vi har samma åsikt om böcker vet jag sedan länge. Jag tror att matte har dessa böcker också ;-)

      Radera
  2. Kanske klokt att ta de starka tabletterna några dagar så du kan slappna av lite. Stackare, det är ju så jobbigt att ha ont. så härligt att läsa om böcker och fortfarande gilla dem lika mycket.Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du säger som min doktor, jag ska inte behöva ha ont. Hon vet också hur illa jag tycker om att ta läkemedel som kan vara beroendeframkallande, men ibland MÅSTE jag!
      Jag har en rejäl bunt med "gärna läser om" böcker. Guillou är bara en av många författare :)

      Radera
  3. Jamarns tur att det bara var en dröm !
    Hoppas det onda gått över med hjälp av tabletterna vid det här laget.
    Min matte gillar också Jan Guillo´s böcker , men hon har inte läst allihopa som du :)

    Tassklappar o Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, tabletterna hjälper. De är verkligen efektiva.
      Jag tycker att matte ska läsa dem som hon inte har läst.

      Radera
  4. Skönt att det bara var en dröm, även om den var otäck. Matte gillar också Hamilton böckerna, men hon blev så besviken på Madam Terror när den kom att hon faktiskt inte ens läste klart den eller de andra som kom sen om Polisintendent Eva Johnsén-Tanguy.
    Hoppas inte matte höll dig uppe för länge ikväll så du får sova gott inatt.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog att matte ska läsa klart Madame Terror och definitivt läsa de andra också! Speciellt
      Tjuvarnas Marknad, en favorit bland hans böcker. Men man tycker olika ;-)
      Nejdå. Det var jättekul, trots att matte vann och jag har sovit jättegott!

      Radera