Väderprognos för 5 dagar

fredag 24 juli 2015

Himmel så trött jag är på korkskallar...

Idag när Hemtjänsten kom med min påse frågade tjejen efter en liten stund var "listan" fanns...
Det är en lapp som jag ska skriva på att jag har fått tillbaka kort, leg och ev pengar.
Inte i påsarna svarade jag.
Oj, sa hon. Jag glömde den nog i bilen.
Hon går iväg och kommer tomhänt tillbaka.
Är den inte bland varorna, säger hon??? Och börjar rota i kylen.
Nej och här är de toma påsarna, den finns inte här, svarade jag.
ÄR du SÄKER? blev svaret!
Nu började mitt tålamod tryta... Tror hon att jag är dum eller?
Hon går åter upp till bilen och hittar leg, kort och pengar äntligen. När jag börjar räkna, ser jag att det är mycket mindre växel än det borde vara. Då får jag veta att hon inte har betalat varorna på ICA med mitt kort utan med kontanter... SUCK...Varför trodde hon att jag hade skickat med både kort och kod???  Ändå ringde hon från affären...
Jag fattar inte HUR jag ska förmedla att de får ICAkort + koden för att de ska betala med kortet...

S som hämtade listan igår fick ju allt med sig som hon (=läs den som handlar) behöver.
Dessutom visste hon att jag ville ha hjälp med att plocka av de mogna hallonen.Vilket S skulle framföra!

(Det var en av tjejerna från Hemtjänsten som påpekade att hallonen snart är mogna och jag svarade att jag själv inte kan plocka dem. Ja, men vi gör det när dom är mogna, blev hennes svar! Då tog jag förgivet att jag inte ska behöva böna och be för att få dem plockade, utan bara be snällt att det är dags. Det var ju deras idé och inte min från början)

Tjejen idag hade inte tid med det och ingen hade sagt åt henne att jag behövde hjälp med hallonen.
Jag blir galen på dem snart! De gör absolut ingenting annat än hämtar posten på vardagarna, nog kan dom hjälpa till med det jag verkligen behöver ha hjälp med??? Jag betalar ju för att få hjälp av dem och oftast klarar jag det mesta själv, men hur 17 ska jag kunna plocka av bären när jag inte kommer ut ur huset själv?

Nu sa jag till idag också att den som kommer imorrn måste plocka av de mogna hallonen, Punkt! Hon lovade att framföra det, jag lär väl se om jag får några färska hallon imorrn.

Dessutom har jag fått ytterligare ett brev från Keycode, jag meddelade dem per telefon att min man har avlidit i början av maj. Trots det har dom skickat brev till honom både i juni och det kom ett till idag. Den talade om att Abonnemanget gäller till september innan den måste förnyas. Jag ringde och frågade hur många gånger jag behöver kontakta dom och berätta att min man är borta innan de slutar att skicka en massa brev? Idag lovade han att de verkligen har skickat den sista och jag kan lägga detta brev (också!!!) i papperstugget.

Nu ska jag ta det lugnt resen av denna fredag. Det räcker men än väl med att bli arg två gånger om dagen ;-)

Ha en fortsatt trevlig och solig fredag!
 /Julia

8 kommentarer:

  1. Jag tycket att det är dålig stil av hemtjänsten, det ska räcka att säga till en gång och sen ska de kunna förmedla sinsemellan. Dr ska väl för tusan kunna samarbeta. Du betalar ju.Respektlöst tycker jag. Om du skickar med kort o kod borde hon ha fattat. Men du jag hoppas du får lite hallon plockade i morgon, hinner inte är ingen bortförklaring. De ringde mig från keycode o ville att jag skulle teckna en försäkring trots att jag sa nej. Jag fick ringa dem några dagar efter och säga nej igen. Men i ditt fall borde de ha förstått från första mailet
    Men sker inte det automatiskt och du ska inte behöva säga till? Nu har det regnat av och till idag, hällregn i morse vid frukostdax
    Må nu så gott och mys med söta fröken synes snart igen/ Gunilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas också på att få äta av mina egna hallon imorrn ;-)

      Radera
  2. Åh så irriterande! Tyvärr ju inte alla så hjälpsamma och trevliga. Märkligt att betala med kontanter när man fått kort och kod, förstår att du suckar.Poängen är ju att du ska få den hjälp du behöver. Hoppas på trevlig och hjälpsam människa imorgon. Önskar er en mysig kväll när ilskan gott över.Nosbuffar

    SvaraRadera
  3. Är de helt förvirrade eller? Märkliga är säger matte är att de eller hon idag själv gör sig dum, man håller väl bättre koll på andras saker och vet var de är, ja ja!
    Hoppas du får plockat av dina hallon i morgon.

    Kramar & Nospussar

    SvaraRadera
  4. Men hur lång tid tar det att plocka hallon egentligen, har de verkligen så bråttom att de inte kan hinna med sådant ens. Och inte heller hålla koll på andras egendomar, ganska allvarligt om man förlagt någons betalkort. Hoppas du får hjälpen med hallonen imorgon. Nospussar!

    SvaraRadera
  5. Har det inte gjorts någon genomförande plan på din hjälp från hemtjänsten eller har ni inte det där uppe ?
    I den kan man skriva vad som gäller när man tex handlar , städar , eventuella hjälpmedel etc.
    Som personal har man skyldighet att läsa den så att man vet vad man ska göra och på din hade det ju då stått att du vill att man betalar med ICA -kortet på ICA.
    Man kan ju tycka att det inte tar så lång tid att plocka lite Hallon , men vi som jobbar i Hemtjänsten är HÅRT styrda av tider , beslut och lagar.
    Jag älskar mitt jobb i hemtjänsten man kan tala om att det blir bara stressigare och stressigare pga mindre och mindre tid för att utföra uppdragen vi får och dom så kallade körtiderna är ett hån. Mer än en gång har man undrat vart Helikoptern är någonstans ??!!

    SvaraRadera